Friday, October 31, 2008

Covering One's Succah With the Arba Minim? pt iii

Candle Lighting today, in Kew Gardens Hills: 5:34 PM

As Josh L noted on the previous post in this series, the Samaritan position, of specifically making the Succah out of the 4 species, and not to take the lulav bundle, is also the Karaite position on the matter, as we find in Ibn Ezra on Emor, in Vayikra 23:40.

We should, perhaps, hear it directly from the horse's mouth. Pictured to the right, taken from JNUL, page 180, is the work of Aharon ben Yosef, the Karaite scholar. He was after Ibn Ezra, but is a Karaite. I did not reproduce the supercommentary here, but it is available there as well, so follow the link. I do not have the time right now to transcribe and/or translate it... Perhaps later.

Ibn Ezra's commentary, where he responds to the Karaitic position, may be found in the Mikraos Gedolos, here and then here.

Or in plain text of Ibn Ezra:

ולקחתם לכם -
אנחנו נאמין בדברי המעתיקים כי לא יכחישו הכתוב אף על פי שמצאנו ויקחו להם איש שה לבית אבות. גם הם העתיקו כי פרי עץ הדר הוא אתרוג, ובאמת כי אין פרי עץ יותר הדר ממנו. ודרשו בו הדר באילנו בדרך אסמכתא כאשר פירשתי בפסוק לעם נכרי.

והצדוקים אמרו:
כי מאלה תעשו סוכות והביאו ראיה מספר עזרא
ואלה עיוורי לב הלא יראו כי אין בספר עזרא ערבי נחל ולא פרי עץ כלל רק עלי חמשה מינים ואין זכר לעלי הדס ועלי עץ עבות, טענה על קדמונינו וכן מין הדס אין אילנו גבוה והנה הם שני מינים גבוה ונמוך והגולה מארץ קדר לארץ אדום, אם יש לו עיניים ידע סוד המצוה זאת.

Meanwhile, Shadal appears to skip out on commenting on the particular pesukim, but beforehand, endorses lulav as a separate mitzvah, writing on pasuk 39:
אך : ביום כיפורים נכתב " אך " ( פסוק כ " ז ) מפני העינוי שאין דוגמתו בחגים , ובחג הסכות נכתב " אך " מפני הלולב והסוכה שאין דוגמתם בשאר מועדים


Blog Widget by LinkWithin